خدمات بشردوستانه

پناهنده کیست؟

عنوان پناهنده به اشخاصی اطلاق می‌شود که به دلیل ترس موجه و قابل اثبات از شکنجه و آزار و اذیت نمی‌توانند در کشور خود اقامت داشته باشند. این افراد ممکن است به علت جنگ، نژاد، ملیت، مذهب، عقاید سیاسی یا عضویت در یک گروه اجتماعی در خطر آزار دیدن باشند. مطابق ماده ۳ کنوانسیون حقوق بشر، کشورهایی که این معاهده را امضا نموده‌اند، موظفند که از این افراد حمایت کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (به انگلیسی:United Nations High Commissioner for Human Rights) به عنوان یکی از آژانس‌های سازمان ملل فعالیت می‌کند. این سازمان با هدف یاری رساندن به پناهندگان و محافظت از آن‌ها شکل گرفته است و در ۱۲۰ کشور شعبه دارد. کمیساریای عالی پناهندگان در مورد رد یا پذیرش درخواست پناهندگی تصمیم‌گیری نمی‌کند. اما یکی از مسائلی که این سازمان به آن رسیدگی می‌کند، شناسایی آسیب‌پذیرترین افراد برای برنامه اسکان مجدد است.

اسکان مجدد به پناهنده این امکان را می‌دهد که در یک کشور ثالث، به غیر از کشوری که در آن پناهنده شده‌اند،‌ زندگی تازه‌ای را آغاز کنند. همانطور که گفته شد شناسایی این افراد با کمیساریای عالی پناهندگان است و نمی‌توان شخصا برای این برنامه درخواست داد.

از دیگر خدمات ارائه شده توسط این سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کمک به بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود
  2. حمایت‌های حقوقی
  3. آموزش و اطلاع‌رسانی
  4. کمک‌های مالی و معیشتی
  5. کمک‌های بهداشتی و درمانی
  6. فعالیت‌های اجتماعی

سایت رسمی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه

https://help.unhcr.org/turkey/fa/ 

سایت رسمی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران

https://www.unhcr.org/ir/fa/ 

کمیسیون بین‌المللی قضات 

کمیسیون بین‌المللی قضات (International Commission of Jurists) یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی برای حمایت از حقوق بشر است. این سازمان به کمک وکلا و قضات برجسته برای تحقق عدالت در سراسر جهان تلاش می‌کند.

سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین‌الملل (Amnesty International) نیز سازمانی غیردولتی در جهت حمایت از حقوق بشر است. این سازمان با بیش از ۷ میلیون عضو، تاکنون اقدامات برجسته و قابل توجهی در جهت حمایت از حقوق انسان‌ها به ثمر رسانده است. ۵ حوزه کلیدی فعالیت این سازمان به شرح زیر است:

  1. حقوق زنان
  2. حقوق کودکان
  3. پایان بخشیدن به شکنجه و اعدام
  4. حقوق پناهندگان
  5. حقوق زندانیان عقیدتی